לנערים

מטרת התוכנית: לסייע לנער בשלב הקריטי של גיל ההתבגרות ולתת מענה בתחומי הסטריאוטיפים המגדריים, גיבוש הזהות הגברית, עיסוק במיניות ובהשפעות המדיה על הדימוי העצמי והחברתי של הנערים. התכנית מעוררת לבחינה של דפוסי חשיבה והתנהגות ומעודדת חופש בחירה מודע בעיצוב הזהות הגברית של המתבגר

התכנית מתבססת על שלושה צירים השזורים זה בזה:
א. חשיפת הסטריאוטיפים המגדריים לגבי בנים ובנות, גברים ונשים, המצמצמים את חופש הבחירה של המתבגר ומאלצים אותו לפתח זהות ההולמת את הנורמות החברתיות הקיימות. חשיפה ובחינה ביקורתית של מסרים סמויים בתכני המדיה, בשפה ובהתנהגויות יומיומיות מאפשרות למתבגר להרחיב את מנעד האפשרויות שלו בפיתוח זהותו. בחינה כנה של היחס של המתבגר לבנות ונשים, מתן תשומת לב להחפצה ושיח של שליטה ופוגענות.
ב. יצירת יחס של כבוד וחשיבות למיניות, הוצאתה מהמרחב הרע, האפל והמושתק, והכנסתה אל תוך השיח הנורמלי. בניית יחס של נורמליות למיניות תוך סימון ההתנהגויות שהינן פוגעניות. זאת באמצעות למידת שפה גבוהה ובוגרת בתחומי המיניות, מתן מידע, ושימוש במקורות מבית המדרש הנוגעים ביצר המיני.
ג. מתן מקום בטוח לשיח חשוף וכן, הנוגע לדימוי עצמי, יצר מיני, זוגיות וחשיבה על העתיד. למידה של הקשבה לא שיפוטית בין התלמידים לבין עצמם, והעצמת היכולת לדיבור אמיתי ולבבי מתוך תחושת ביטחון מול חבריהם.
עבודה משמעותית בצירים אלו מאפשרים לנער המתבגר לקבל מענה בתוך עולם המבוגרים החינוכי, ולהוות משקל נגד למסרים הרדודים הרווחים בקבוצת השווים שלו ובתכני המדיה אותם הוא צורך.
לאחר ניסיון של כארבע שנים ועבודה עם למעלה מ3000 תלמידים, נראה שהתכנית מאפשרת שיח שבדרך כלל לא מצליח להתקיים במסגרת החינוכית הרגילה, והתלמידים עוברים תהליך משמעותי ועמוק. התכנית הינה מודולרית וניתן לבחור כמות מפגשים משתנה תוך מתן דגש לתכנים החשובים העולים מן השטח ודחופים יותר.
מתווה המפגשים:
מפגש 1: מה עובר עלי – היכרות ורקע על גיל ההתבגרות, הפיזי, הנפשי והחברתי.
מפגש 2: להיות גבר – בחינת הדימויים לגבריות ונשיות וצפייה ביקורתית בתכני מדיה.
מפגש 3: יחס לנשים – בחינה כנה של היחס לבנות ונשים והצעת אלטרנטיבות.
מפגש 4: מה קורה בגוף שלי – הבנת התהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בגיל ההתבגרות וההשלכות שלהם.
מפגש 5: היצר ואני – הבנת היצר המיני, חשיבותו ושימושיו המועילים והפחות מועילים.
מפגש 6: מאיפה אפשר ללמוד? – התמודדות עם פורנוגרפיה והשלכותיה.
מפגש 7: קשר אמיתי – על אינטימיות וקשר, לעומת שימוש באחר לצרכי.
מפגש 8: גבולות – על גבולות ביחסים בין בנים ובנות ובין בנים לבין עצמם.
מפגש 9: מסכים – יחס לעולם הוירטואלי והעיסוק בו, מתן דגש לרשתות החברתיות.
מפגש 10: סיום, סיכום ופרידה.
מפגש נוסף עם הצוות החינוכי המהווה השתלמות למחנכים על מנת שיהוו כתובת לתלמידיהם בתחומים אלו.
בשנים קודמות, פעלה התכנית לנערים ביישובים רבים, ביניהם בית שאן, עפולה, חצור הגלילית, פתח תקווה, באר שבע, רמלה, רמת מגשימים, שדה אליהו, מבשרת ציון, ירושלים, תל אביב ועוד.