3 מחשבות על “אל תחכו לרבנים, פנו לפוסקות הלכה

  1. לחווה היקרה, שלום ושמחה.
    הפניתי לרבנית מלכה כמה נשים על מנת שתתן להן ייעוץ הלכתי בעניין עקרות הלכתית.
    לפני כשנה, חזרה אלי אחת הנשים ואמרה שהרבנית מלכה חזרה אליה עם תשובה הלכתית- לטבול בהתאם לביוץ, ולא לחכות 7 נקיים, ואמרה לשואלת שתשובה זו ניתנה על סמך התייעצות עם רבנים, שאת שמם היא אינה יכולה לחשוף.
    לפני כחודש שוב שלחתי אל הרבנית מלכה שואלת באותו עניין. היא נתנה לה מייד ובמקום את אותה התשובה בדיוק, בלא להתייעץ עם שום רב. פשוט פסקה לה הלכה במקום.
    מצידי זה בסדר גמור, ובוודאי עדיף על פני התייעצות חשאית עם רבנים שאינם מוכנים לחשוף בציבור את פסקי ההלכה שלהם. שהרי אם זה כך, בוודאי שכבר אין הבדל אם הרבנית תתן את התשובה בשם עצמה או בשם רבנים חסויים.
    ובכלל, קשה היה לי לקבל שרב מבקש שלא לחשוף את פסקי ההלכה שלו, ולא לקשר אותם עם שמו.
    דבר זה אני כותבת כדי להעיד על התהליך שעברה הרבנית. היא לא צמחה לבד. יש לה קשר עם פוסקי הלכה, שהם גברים ממין זכר, והיא יותר אמיצה מחלקם.
    ובכל אופן, לכל מקצוען חייבים להיות קולגות, אי אפשר לעבוד לבד בשטח. ויש לרבנית מלכה קולגות, מה לעשות שהם גברים.
    הרי אם לא היו רבנים בעולם שקדמו לה בחכמה ובשנים, היא לא הייתה יודעת לאן לשאוף, ואף להתעלות על חלקם.
    לא זו אף זו, שידועים מקרים בעבר של רבניות שהיו פוסקות הלכה לקהילותיהן בזכות התורה של עצמן. כמו, למשל, סבתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל. אני מקווה שאיני טועה בנתון זה. וכמוה היו עוד, ויהיו עוד.
    כתבת שהרבנית מלכה עשתה ועושה כל זאת בהתנדבות. משמע יש לה משאב כלכלי שעומד מאחוריה ומאפשר לה להקדיש את עצמה לחיי תורה בלא קבלת שכר. אמנם, כמוה יש עוד נשים שיכולות להרשות זאת לעצמן, מפני שפרנסתן מצוייה. אולם מדוע אינן עושות זאת? האם רק בגלל שדרכן נחסמת?
    על עצמי אני יכולה להעיד שיכולתי גם אני לפצוח בקריירה של תורה, אילו חפצתי בכך, ובתמיכת בעלי, שאמר שבוודאי היה מקבל את פסיקותיי אילו למדתי את חלק יורה, ואת כל מה שצריך בשביל להיות פוסקת. אלא שאני איני מעוניינת בכך.
    רבנות נתפסת בעיני כסוג של מקצוע, ולי יש מקצוע אחר שאני אוהבת, שגם הוא שילוב של שליחות ומקצוע, וגם אליו לומדים הרבה…ממש כמו רבנות. ואין לי חשק לעשות הסבת מקצוע לרבנות. גם אין לי פחיתות כבוד להפנות שואלות לרבנים או רבניות. בכלל לא משנה לי מינו של הפוסק/ת. כשם שלא ישנה לי אם אפנה לפקיד או לפקידה בבנק.
    כך לפי תפיסתי.ואני חושבת שבדורנו נשים שבאמת רוצות להיות הרבנית מלכה פיוטרקובסקי או הרבנית ימימה מזרחי, יכולות לעשות כן, אם הן מאוד רוצות.
    נקודת הרצון, לדעתי האישית, היא מהותית יותר מהחסימות שלכאורה מערימים עלינו הגברים. בכל תחום ניתן לראות שנשים מסייעות באופן אקטיבי ביותר לאכיפה וביצוע של חוקים מגבילי נשים. רואים את זה בכל העולם, בתחומים רבים מספור. אם אנו הנשים נהיה אחיות זו לזו, מבחינת התמיכה ואיגוד צרכינו המשותפים, אף אחד ושום דבר לא יעמוד בדרכנו.
    ולעניין הרבניות- אם השטח יהיה זקוק להן באמת, ובכמויות, הוא יצמיח אותן. יהיו אלפי תלמידות חכמות פוסקות הלכה. יכול להיות שזה יקרה בעשורים הקרובים. מדפנה מאיר

  2. נכון, עוד ארוכה הדרך, אבל אני מאמינה בכל ליבי שאנחנו צועדים לעבר עולם בו נשים ישמשו כ´רב´ לכל דבר. המציאות מוכיחה שהתהליך הזה קורה. לאט ובזהירות, אבל קורה. יותר ויותר נשים מעיזות לפנות לנשים בשאלות הלכתיות ויותר ויותר נשים מעיזות לענות להן, במקום להפנות אותן לרב. עצם זה שארגון רבני גדול כ´בית הלל´ מתהדר בחברותן של נשים בארגונו מעיד על התהליך שקורה.
    לפעמים דווקא בחסות השקט התהליך יכול לקרות בקלות רבה יותר. הקריאות הרמות שקולך משמיעה עלולות לפגוע במהלך, ולגרום למתנגדים להקצין את התנגדותן.
    העזרו באורך רוח והמתינו בסבלנות.

  3. מה פחיתות בלשאול רב גדול
    בכל עולם הישיבות מקובל שגם רבנים שלמדו שלושים שנה שואלים בהלכה רבנים גדולים מהם
    אשה לא בנויה ללמוד עשרים שנה גמרא 12 שעות ביום. אין חיה כזאת
    ואם גם אנשים שעשו זאת עדיין מתייעצים עם רבנים גדולים וק״ו שהם כפופים לגדולי דור מובהקים (אין כולל דתי לאומי שלא לומדים בו את פסקי הגרשז אוירבך והרב וואזנר והרב עובדיה ועוד) אני לא מבין למה נשים שלא הגיעו לדרגה זו (אף שיחסית לממוצע הנשי הם מדהימות) לא יתייעצו
    די לחפש עצמאות
    נא להתחיל לחפש אמת. לכוין לאמיתה של תורה. לא בשביל האגו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*