6 מחשבות על “חכמים, היזהרו בדבריהם

  1. נהנתי מאד לקרוא את דברי הרב ביגמן:מצורת החשיבה ומהנסיון לישב את המשפטים על בנות ישראל.הדברים מעניינים ומאירים ומרחיבים את דעתו של האדם.
    יישר כוח!!

  2. כמה נגועה חברתנו לעיתים באותה "אמונת חכמים עיוורת" עליה מדבר הרב ביגמן. הלואי ונצליח כולנו "להיכנס פנימה לתוככי חווית בית המדרש".
    אך אשרינו שזכינו לשמוע מתורתו של הרב ביגמן.

  3. ראשית יש לומר שהרב ביגמן באמת מנסה להתעסק בנושא שברוב הישיבות לא מתעסקים בו (ועם זאעת נכונה האימרה "תלוי מאיזה עולם אתה בא") ועל כך ראוי לומר לו תודה. אך עם זאת נראה כי הרב מטפל בבעיה רק "על פניו".
    הרב כדי להתמודד עם בעיה של אי רלוונטיות בשל פער דורות, מבקש לומר לנו הלומדים אל תבהלו יש חלק רציני יותר וחלק רציני פחות בעולמה של תורה ובכך חושב הוא כי הוא מקרב את הלומד ועוזר לו להתמודד עם הפער שהוא חווה בתור אדם שחי בעולם מודרני/פוסט מודרני לעולמה של ההלכה.
    בבתי המדרש בהם למדתי ועודני לומד מלמדים ועוד ימשיכו ללמד כי אין לנתק בין עולם ההלכה לזה של האגדה ולהפך יש לשאוף לחבר בין שני אלה עד כמה שאפשר, די היה אם נציין את ההקדמה לעין איה של הרב קוק. אך לא נעצור פה גדול הפוסקים של דורנו הרב עובדיה יוסף פוסק בלי סוף פסיקות המושפעות מעולמו הרוחני/אגדתי לדוגמא כאשר הרב עובדיה אוסר על בנים ללמוד בבית ספר בו מלמדות נשים (מה שאומר שהוא שולל את רובם המוחלט של הישיבות התיכוניות).
    אני מאמין שכל פוסק באשר הוא אפילו הרב ביגמן בעצמו מושפע בפסיקותיו מעולם האגדה שלו עצמו.

    הרב ביגמן מבקש לבודד את עולם האגדה מעולם ההלכה על מנת לא לערער את הציתנות העיוורת לעולם ההלכה. לנו הלומדים יש לעמוד אל מול הרבנים, לפחות אלו האמיצים בניהם, אלו שעוד מוכנים להתמודד עם בעיות רוחניות, באמת, כדוגמת הרב ביגמן ולומר להם להתמודד בלי פחד. לא לנסות להחריש.
    ובאשר לדעתי עולם האגדה משפיע השפיע וישפיע על עולם ההלכה, ואם יש מקרים בהם יש צורך לערוך רפורמה (בלי להיות רפורמים) בעולם ההלכה אז כך יהיה בין אם הממסד הרבני ירצה ובין אם לא.

  4. לרגע חשבתי אני קורא דברי רב? ואז נזכרתי חמודילה´ (כלשון הגולשות באתר) אתה באתר ´קולך´ קולך לא יישמע אבל אנסה בכל זאת.
    ראשית: הייתכן שהאגדות נועדו כסיפורים לילדנו לפני ההליכה לישון?
    הייתכן שהאשה השתנתה או הגבר?
    והקשה מכל האם חכמים נקראים חכמים לדורם ולא לדורנו? איזה מין חכמים הם אילו? כאן המקום לשאלה נוספת, הייתכן ואתם הייתם ממשיכים לקרוא להם חכמים? את זאת אשר לכם.. רק אזכיר מי שייסרב לקרוא להם חכמים ייכנס לקטגוריית אפיקורס ועל כך אין חולק בהלכה ובאגדה שחלקו אבד לעולם הבא.
    וכעת נתחיל.
    האם שמעתם אי פעם על חכם שביזה את אשתו?לא! אחרת הוא לא חכם. ובכל זאת המשפטים דלעיל נאמרו, מה זה אומר? שלהיות עיתונאי זה קל להוציא משפט מהקשרו! אלא שכשמנתחים מציאות גבר ואישה לשמחתנו נתקלים בשתי עולמות שונים שצריך לבחון כל אחד לעצמו וכאן אין מקום לדון בזה ולא כמו המאמר לזרוק שתיים שלוש כינויים ולהכפיש שם אומרם שהרי מי שאמר אותם הביא סיפורי ילדים יפים למי שמכיר אגדות או שהוא חסר רגישות לכבוד בנות ישראל וזה לא יעלה על הדעת. שנית: הורונו חכמינו:"הרוצה להכיר את מי שאמר והיה העולם יעסוק באגדה" באמת החכם האילו לא הבינו כלום! "יעסוק"? נאמר (אנחנו היינו אומרים) "יקרא"! למה יעסוק? אלא שאגדה לא ניתנה לכל מי שקיבל תואר רב מהרבנות בימינו אלא ניתנה לחכמים ומי שלוקח את האגדות כפשוטם אינו נכנס לקטגוריה עפ"י התשובה של רב שרירא עצמו שצוטט ואחריו בקודש הרמב"ם אז קחו את הזמן לעיין ולמצוא תשובות יותר אמיתיות.והדבר האחרון מאחר ודובר על חכמי ישראל ומכיון שגם אני הרבה זמן בעולם התורה וכנראה לא פחות (אולי במעט) מהכותב ארשה לעצמי לומר: על זאת נאמר "ועצומים כל הרוגיה-זה שלא הגיע להוראה ומורה" בברכת לעם ישראל מגיעים מחנכים העונים לתואר "חכמי ישראל בלבד".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*