3 מחשבות על “כמה דברים לפני הביקורות הבוערות על ספרה של תמר רוס "ארמון התורה ממעל לה"

  1. Nadav Berman writes that Rabbenu Gershom instituted his herem against a Jewish man marrying two wives because of his recognition of the need to improve the status of women. However, an additional reason was that in Christian Europe it was considered ridiculous to have two wives, and Judaism was seen by non-Jews as an absurd religion. In Devarim 4:6 it says of the Torah "It is your wisdom and your understanding before the eyes of the peoples." In our time, isn´t it considered absurd in "the eyes of the peoples" that a woman can wait twenty years and give up all her possessions to gain a divorce? The bottom line is that Rabbi Navon does not understand that Prof. Ross´´s book is a brave attempt, even if not perfect, to enhance the dignity of Jewish women. Just as the nineteenth century saw the emergence of "Torah and derech eretz," and "religious Zionism" which strengthened Orthodoxy, so will the twentieth first century see the strengthening of "Torah and feminism," based on what the midrash tells us that the daughters of Zelophehad knew, that G-d´s mercy is on all that G-d created.

  2. אני קוראת את הספר והוא לא קל לי. יש שם מושגים שאינם מובנים כל צרכם. יחד עם זאת, אני מרגישה שאני קוראת ספר חשוב ביותר, מכיוון שהוא נותן לי אישור על העוולות שנעשו במשך השנים נגד נשים. וכן, על אפשרויות ופתרונות שונים.
    אני כנראה אקרא את הספר פעם נוספת. מכיוון שלעיתים אני מסיימת עמוד, בוהה וחושבת הנה הפתרון.. הנה מה שחכיתי זמן כה רב לשמוע ולדעת. זה לא רק המחשבות שלי, יש עוד נשים ששותפות לי. ועל כך תודה לפרופ´ תמר רוס.
    מדהים לראות אישה דתייה המכוסה עם שביס ועושה רושם של חרדית עם דעות אמיצות כ"כ.

  3. האם יש דרך לקרוא את התגובות המצורפות ל"ארמון התורה ממעל לה" הקישורים לא נפתחים….בברכה חגית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*