6 מחשבות על “נשים והיום הקדוש – הנהגות ומעשים

  1. להרגשתי זו התפילה המשמעותית ביותר של הימים הנוראים.
    האם יש לך מקורות בקשר לתפילה זו, מלבד שזו התפילה של רבי אמנון ממגנצא

  2. יעל, יש לי שאלה. כשחושפים מנהגי נשים לנשק את ספר התורה בדורות שעברו, האם הכוונה רק לנשים "אחרי בלותן" או גם לנשים עם "עדנה"? האם יש בעניין זה הבדל בדורות שעברו בין הקהילות השונות? ידוע לי כי ההימנעות של נשים ממגע עם ספר תורה בגלל טומאתן הוא מנהג ולא הלכה, וכי חלו בעניין זה שינויים מפליגים במנהג הנשים בדורותינו כאשר רבות מאיתנו לומדות תורה, אך נראה לי כי כדאי להתייחס לזה כאשר מצטטים מנהגי נשים כאלה בעבר.

  3. לאה,
    אמנם לגבי שני המנהגים, הן זו שבסיציליה והן זו שבבגדד, מדובר באורח ברור על כך שכל הנשים נישקו את ספר התורה, ואין כל הבחנה בין סוגים שונים. לא נזכר דבר באשר לנשים שהיו נידות, ועל כן לא מצאתי לנחוץ להזכיר זאת. מה גם שהיו אילוצי מקום. בנוסח אחר, שאין בו הגבלת מילים, אפשר לאזכר זאת.
    יפה,
    אני לא מכירה מקורות נפרדים או ספציפיים בעניין נשים ואמירת ונתנה תוקף.

  4. להרגשתי זו התפילה המשמעותית ביותר של הימים הנוראים.
    האם יש לך מקורות בקשר לתפילה זו, מלבד שזו התפילה של רבי אמנון ממגנצא

  5. יעל, יש לי שאלה. כשחושפים מנהגי נשים לנשק את ספר התורה בדורות שעברו, האם הכוונה רק לנשים "אחרי בלותן" או גם לנשים עם "עדנה"? האם יש בעניין זה הבדל בדורות שעברו בין הקהילות השונות? ידוע לי כי ההימנעות של נשים ממגע עם ספר תורה בגלל טומאתן הוא מנהג ולא הלכה, וכי חלו בעניין זה שינויים מפליגים במנהג הנשים בדורותינו כאשר רבות מאיתנו לומדות תורה, אך נראה לי כי כדאי להתייחס לזה כאשר מצטטים מנהגי נשים כאלה בעבר.

  6. לאה,
    אמנם לגבי שני המנהגים, הן זו שבסיציליה והן זו שבבגדד, מדובר באורח ברור על כך שכל הנשים נישקו את ספר התורה, ואין כל הבחנה בין סוגים שונים. לא נזכר דבר באשר לנשים שהיו נידות, ועל כן לא מצאתי לנחוץ להזכיר זאת. מה גם שהיו אילוצי מקום. בנוסח אחר, שאין בו הגבלת מילים, אפשר לאזכר זאת.
    יפה,
    אני לא מכירה מקורות נפרדים או ספציפיים בעניין נשים ואמירת ונתנה תוקף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*