27 מחשבות על “קריאה להשתתפות בהכנת סקר בנושא ברכת – השחר

  1. תמיד הפריע קצת אבל לא ממש חשבתי על זה. הייתי שמחה לומר: שעשני אשה, כי זו ברכה בעיני. אולי גם הגברים צריכים לברך שעשני גבר. אם יסלח לי על האפיקורסות, הנוסח שיש אצל הרפורמים (אני לא בטוחה בדיוק) גם נשמע יותר מתאים: שעשני אדם, שעשני ישראל ואני לא יודעת מה עשו עם הברכה השלישית.

  2. ככה מתחילה רפורמה… ולא משנה מה הכוונה מאחוריה… טהורה ככל שתהיה.
    עדיף שלא תגידי מה שאינך רוצה… אבל אל תזרקי אבן בבית הזכוכית… זה לא יעשה אותך בן אדם טוב יותר או נאור יותר.

  3. "תפילה ללא כוונה כגוף בלי נשמה " , גוף בלי נשמה הינו מוות , אבי אבות הטומאה!

    מכאן , שאת המשמעות ואת הקדושה (KDUSHA) של הטקסט בתפילה שלנו , אנחנו יוצרים מתוך הכוונה שאנחנו מכוונים באותו הרגע.והמחשבה שאנו חושבים.

    יש הבדלים בין גברים ונשים בעולם , וכל אחד צריך להודות על חלקו בעולם.

    ברכת "שעשני כרצונו" ,יכולה גם לגרום לכל אישה , בכל בוקר,בכל יום בחיים.
    להבין ש:מה שאני,מי שאני ואיך שאני.זה אחד לאחד הרצון של בורא העולם. כל מה שיש אצלי בחיים (מבחינת אישיות , הישגים , מראה חיצוני וכו´) זו יצירת מופת של גדול האומנים, יוצר הכל!

    ומנקודה כזאת להתחיל כל פעם מחדש את היום.עם ההבנה שאת הדבר הכי גדול ומיוחד שקיים , את "עשויה כרצונו" כלומר , מה שאת,זה תכנון מדוייק אחד לאחד של הרצון האלוקי!!

    את לא יכולה להיות מסכנה או טפשה חו"ח,רזה מידי או שמנה מידי,את לא יכולה להיות בן אדם רע או חלשה.
    אין לך שום סיבה בעולם,יהיה מה שיהיה שקורה לך,להרגיש רע עם עצמך.

    את יצירת אומנות מתוכננת ומדויקת של גדול היוצרים !!

    זה די חדק להתחיל ככה את היום , לא ??

    גברים הם קצת שונים , הם צריכים להרגיש משהו על דרך השלילה , אני לא גוי/אישה וכו´.

    לנשים , נראה לי לפחות (אני כולה גבר) עדיף להתחיל כל יום עם הידיעה שכל מה שקרה מאז "ויהי אור ",קרה ,כדי שאת תהיי בדיוק מי שאת ואיך שאת!!

  4. אני מתלבט בין שתי עמדות:
    ליבי ´המחקרי´ לוחש לי: הרי מדובר בשלש ברכות שהן חיקוי רבני לא מוצלח של עמדות יווניות קדומות, אז פשוט תשמיט אותן: "היוונים מזכירים ג´ ברכות שהיה אפלטון (או לפי גירסא אחרת: סוקרטיס) נוהג לברכן והן: שנוצר אדם ולא בהמה, איש ולא אשה, יוני ולא ברברי",לוי יצחק גינצבורג, פירושים וחידושים בירושלמי, ג´, ניוארק, תש"א, עמ´ 229.

    ואילו הגישה השנייה גורסת שהחירות הפרשנית מנצחת את ההתנסחות האומללה ביותר (וזו דרכו של השיח ההלכתי לדורותיו…), ובפועל לאמץ למשל את הפרשנות הבאה, הגורסת שהכוונה במילה "לא" היא לא מילת שלילה, אלא פירושה="לו" כלומר לקב"ה. במילים אחרות כולנו נשים-אישים של הקב"ה…:
    . הנה ברור הדבר […] שכולם מיוסדים על דברי הכתובים במקרא […] המקור של שלשת הברכות הנ"ל […] "דעו כי ה´ הוא א-להים, הוא עשנו ולא אנחנו … הודו לו ברכו שמו" (תהילים ק, ג) והנה המילה "ולא" שם, הוא קרי וכתיב. הקרי ולו, והכתיב ולא […] לכן יש לפרש גם שלשת הברכות הללו גם לחיוב והם: ´שלא עשני גוי´, כמו שכתוב "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו)* הברכה השניה,´שלא עשני עבד, ככתוב "כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם" (ויקרא כה, נה), והשלישית, ´שלא עשני אשה´, כדברי הכתוב: "תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי" (הושע ב, י"ח) […] ואם ימצאו אנשים אשר מהיום והלאה יכוונו לביאור זה, והיה זה שכרי. הרב יש"י חסידה, ´סיני´ צ"ט, תשמ"ו

  5. שמחה בנוסח "שעשני כרצונו". הנוסח מבטא אי בזבוז אנרגיה במקום מיותר והשקעת כוחות בהפקת הטוב מאיך שנבראתי.

    נגד הנוסח "שלא עשני אשה". יש בזה יותר התרסה כנגד הנשים מאשר הלל על הגבריות.

    רואה ב"שעשני כרצונו" נוסח טוב לשני המינים.

  6. האמת היא שאני סבורה שהנוסח שלנו-הנשים-מתאים מאד. הוא מעמיד אותנו במקום הנכון והאמיתי ביותר-אנחנו מקבלות את עצמנו כמו שאנחנו.
    הבעיה קיימת עם הנוסח של הגברים-כי בו יש פגיעה בנשים, שלא משנה איך יפרשו זאת-הן שוות פחות ברגע שמודים על כך שלא נבראו נשים…

  7. מתוך רצון להתפלל במילים שאוכל לכוון אליהן, בחרתי בשילוב הזה שמבטא בעיני גם את תודתי על כך שאני אשה (על הזכויות והקשיים שבכך) וגם את אמונתי כי אלוקים מחליט ועושה כרצונו והוא זה שנתן לי את קיומי ואת ייעודי בעולם – שהרבה מהם תלוי בהיותי אשה (אבל לא רק…)

  8. הבעיה היא עם הברכה "שלא עשני אישה". לכן גם אני וגם אישי מברכים "שעשני כרצונו".
    באותו נושא – גם "שלא עשני גויה" בעיתי בעיניי אותה מידה, ולכן איני אומרת אותה.

  9. תמיד הפריע לי לומר "שעשני כרצונו" ושמחתי לראות בספר "תפילת נשים" פיתרון שמצא חן בעיני "ברוך…שעשני אישה"

  10. אני מברכת ומודה על הצד החיובי של מה שקיבלתי מהקב"ה ולא על הצד השלילי: שעשני בת חורין שעשני יהודיה, שעשני אשה . מרגע שהתחלתי לברך כך, נעשה לי טוב בלב ובנשמה. מומלץ

  11. אני מברכת ברכה זאת במקום שלוש הברכות, מזה כשתים עשרה שנה, מאז הרצאה ששמעתי בנושא במסגרת תיקון ליל שבועות, הרצאה שניתנה ע"י מנהל בית הספר שלי. הוא סיפר שבעבר היה קיים נוסח של "שעשני ישראל / שעשני ישראלית" – נוסח המאחד את המשמעויות של שלוש הברכות, ומציין זאת על דרך החיוב ולא על דרך השלילה. החלטתי לאמץ נוסח זה בחום, ומאז אני משתמשת בו.

  12. אני מתעב את הברכות "שעשני כרצונו" "ושלא עשני אשה". אני נוהג לומר שעשני גבר, וכן שעשני ישראל ושעשני חופשי. כשאני עובר לפני התיבה אני משתדל להתחיל אחרי ברכות השחר.
    הברכות האלה בלשונם החז"לי מפלות את האשה לרעה ואין לכך מקום בימנו אלה. כל אלה הנשואים כמוני שנים רבות יודעים את כוחה של האשה ואת תבונתה שוודאי וודאי אינם נופלים מהגבר.

  13. אצלינו במשפחה אומרים כולם, בנים כבנות " שעשני כרצונו",ובכך אין שינוי של הברכה אלא רק שינוי האומר. כמו כן אנחנו מברכים את שתי הברכות הראשונות שעשני ישראל, שעשני בן/בת חורין וזאת ע"פ נוסחים של סידורים שהיו בעבר,בהם הופיעו נוסחים אלו.

  14. הייתי מעדיפה ששני המינים
    יתפללו "שעשני כרצונו"
    עצם הברכה שלא עשני אישה גורם
    מבדיל,ומפריד בתפילה.
    התפילה משמעותה חיבור ולא הבדלה. אין איש ללא אישה
    ואין אישה ללא איש.
    התפילה מחברת את האדם (שני המינים- )לניצוץ האלוהי שבו
    ובניצוץ האלוהי אין הפרדה והבדלה.

    אסתר

  15. שעשני כירצונו נישמע לי תמיד אמירה מועדפת אני עשויה לפי הרצון של הקבה יותר מכך? כל השאר בבלת ולא אנו נשכתב נוסח תפילה! צריך לקבל לפעמים בחיים שיש דברים שהם באמת מעלינו והמון

  16. שעשני כירצונו להיפך מעלה אותי בחשיבות ולא להיפך שלא עשני אישה- ההפסד שלו מכל הבחינות כך שאני רואה בנוסח הנל אך ורק לרומם אותנו הנשים מעל השאר…

  17. זו דוגמה לקיצוניות שבנסיון לשינויים בדת ומרא את חוסר ההבנה במה שקבעו קדמונים.
    לפני כ -35 שנה עסקתי במשך למעלה מ-10 שנים כסרוגייט במגזר הדתי (הפסקתי משום שהפסיכולוגית שהיתה מפנה אלי נשים נפטרה) ולכן אני חושב עצמי מוסמך ךהערתי בנושא.
    מי שחושבת שהשינוי בנוסח הברכה ישפר משהו אינה אלא טועה.
    הגברים פשוט מודים לקב"ה "שלא עשני אישה" שלא נתן לי מחזור חודשי, שלא אצטרך להתנזר ממין כשבועיים בחודש כי מותר לשאת יותר מאישה אחת, שאני יכול ליהנות מיחסי מין בלי "ליהנות" מההנאה המזוכיסטית כעבור 9 חודשים, שאני לא צריך להיות טמא כשבועיים וללכת למקווה כל חודש לטהרה אחרת אסור לנגוע בי.
    ואם זה לבדו לא מספיק בשביל ברכת שלא עשני אישה תחפששי כבר לבד עוד אי אילו איסוריפ ישנם על האישה ותביני מדעתך (הקצרה אם את שואלת כך) מדוע הגברים מברכים "שלא עשני אישה" בלי םלםולי הבלות

    1. העולם של הרבנים זה פסיכולוגיה הפוכה. להקטין את הצד החזק. כדיי לחזק ולרומם את עצמם. מבטלים את הכח הנשי, את הרגש וכמובן את המציאות הנשית.

  18. אני מברכת על הצד החיובי בכל שלוש הברכות :
    שעשני בת חורין; שעשני יהודיה; שעשני אשה – נפלא להודות לקב"ה יום-יום על שלוש אלה

  19. את האמת עוד לא החלטתי על נוסח. אבל זה רק אחד הדברים שמטריפים אותי בהלכה…
    אני יכולהל התחיל להתפלל וכשאני מגיעה לזה אני פשוט מתעצבנת. אז עוד לא החלטתי על נוסח. אני מניחה שאומר "שעשני אישה". עד היום פשוט התפללתי כרגיל או דילגתי.
    וכל הגברים שכתבו פה תגובות – אתם לא תבינו אף פעם איך זה להיות מופלים לרעה בהמון דברים ביהדות אז לא נראה לי שאתם יכולים לנסות להסביר לי למה אני צריכה להתחבר ל"שעשני כרצונו" והגבר "שלא עשני אישה".

  20. הרבה שנים התלבטתי. היום לאחר מפגש עם הרבה שלא שפר מזלם (ובפוליטקלי קורקט קרויים בעלי צרכים מיוחדים) אני שמחה להודות יום יום שעשני כרצונו.

  21. אין לי בעיה כלל וכלל עם:…שלא עשני אישה". להיפך, מפרשנות ששמעתי (ואני מתקשה להיזכר מתי וממי…אני אשמח אם משהי/משהו ירענן לי את המקור)שלא עשני אישה מתייחס לעונש של מעשה בראשית…" בצער תלדי בנים" ועל כל הקושי הכרוך בזה…אני רואה באמירה זאת הודאה גברית על חולשתם.יש בזה משום מחמאה לחוזק הנשי.
    הגברים כאילו אומרים: " טוב שלא עלינו הוטלה האחריות להריון ולידה, ומשימות "נשיות בלעדיות" אחרות…שהרי לא היינו עומדים בהן.

  22. אני ממליצה על הספר של הרבנית דליה מרקס, ששמו "בעת אשן ואעירה: על תפילות בין לילה לבוקר). בספר הזה יש דיון מעמיק ומחכים מאד על השאלה.

  23. א. לעצם האמירה. אסור להתיימר להבין את הקב"ה בכל אופן צריך להתבטל לגמרי ולהשליך את השכל האישי והקטן וגם כאשר לא מבינים בשום אופן, וגם אז אין לזוז זיז כל שהוא מההלכה שנקבעה ע"י חכמי ישראל. אין שינויים.
    ב. לעצם העניין. לקרב אל השכל אולי אפשר לומר שכאבי המחזור וההריון והלידה הינם מנת חלקם של האשה לדורותיה גם בעוד 200 שנה, וע"ז מודים להקב"ה לא מתוך התנשאות אלא הכרת הטוב והערכת התמודדות האישה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*