2007-09-05
אקטיביות נשית בבית הכנסת / רשמה: אופירה קרקובר
מתוך כנס קולך, השתתפו: בנימין לאו, טובה הרטמן חנה פרידמן מנחה: רננה פילזר
לגרום להן נחת רוח – נשים ושופר / רחל ברקוביץ תרגמה: עטרה ינובסקי
הדוגמא של תקיעת שופר מלמדת אותנו באיזו מידה גדולי התורה העריכו את חיי הרוח של הנשים
יומיים של ראש השנה עמוסים בסיפורי הורים ובנים. ביום דין של ההתחלות החדשות מתוועדים אנו אל דינמיקות מגוונות ביחסים אלו.
אולי אבנה ממנה / אביטל שרייבר מתוך קולך גל´ 3
האם חטאה שרי כשעינתה את שפחתה הגר לאחר שזו זלזלה בה? שתי תשובות אפשריות ומסקנה אחת
אבי ואמי עזבוני וה´ יאספני / שרה זלבסקי מתוך קולך, גל´ 24
מדי שנה, בפרוס חודש אלול, כמו פרח החצב עולה לה מעין זעקה: "שמע ה´ קולי אקרא וחנני וענני…כי אבי ואמי עזבוני וה´ יאספני". מה יש בו במזמור זה שנבחר לעורר אותנו?
ליטול את השליטה על הזמן / חנה קהת מתוך קולך גל´ 37
בניגוד לדימוי האדם הנשלט על ידי הטבע וההיסטוריה, מזכירים לנו חז"ל שאת היכולת לשלוט בזמן ולקדשו העניק ה´ לאדם כמחווה מיוחדת
הייתכן להיות האמת בשתי דרכים? / ורד נועם מתוך קולך גיליון 25
כיצד מכריעים בין שני מנהגים מושרשים בקהילות ישראל לגבי אופן תקיעות השופר?
מות שרה, חיי יצחק / חנה קהת מתוך קולך גל´ 27
בין שרה ליצחק שרר קשר מיוחד, סמוי. בזכותה נולד, בזכותה הפך ממשיכו של אברהם. לכן קשור מותה עם אפשרות מותו בעקדה. את החלל שנוצר בו תמלא רבקה
מפי הרבנית מאורילאש" – נשים מפרשות פיוטים/ יעל לוין מתוך קולך
זיקתן של נשות ישראל לעולם הליטורגיה במהלך השנים הייתה רבת-אנפין, ויש מהן שלא הסתפקו באמירת תפילות מצוות אנשים מלומדה, אלא גילו את כוחן היצירתי וחידשו בהן דבר.
סיפור העקדה מזווית נשית / רחל עופר מתוך קולך גל´ 14
המשורר מעמיד במרכז הבימה השירית את דמותה של שרה – שהיא דמות אילמת בסיפור המקראי, וממשיכה להיות דמות שתוּקה גם בשירי העקדה העבריים האחרים
סיפורי הגר – שני מודלים של שיבה לחיים / תמר ביאלה מתוך קולך גל´ 14
לא תמיד הריפוי ולקיחת האחריות של אשה על חייה, ושל אדם על חייו, מתנהלים "במידת הרחמים". לא תמיד האדם מצליח להיזכר ולשמוע שוב קולות מהתקופה בה חי את חייו, לפני הסבל
רחל מבכה על בניה / ימימה חובב מתוך קולך, גל´ מס. 57-58
האם רחל ביקשה לעצמה או לעם ישראל?
´רק המחשבה על א-להים היא אי במערבולת´ / רחל עופר מתוך קולך גל´ 37
השיר ´יום הכיפורים´ של זלדה, מתאר את הזמן שבטרם תפילת היום הקדוש, בטרם ילך האדם להתפלל עם הקהל ויהפוך לחלק מן העדה שבהיכל. ערב יום הכיפורים הוא נקודת המעבר בין הניסיונות שכבר תמו, זיכרונות השנה שחלפה שממנה ´הפלגנו´, ובין הניסיונות שהחלו זה עתה.
על לידת העולם בראש השנה/ שרה פרידלנד בן ארזה
כשביקשו חכמים לעצב את מחזור התפילות של ראש השנה, הם העמידו במרכזו את הדין ואת ההמלכה. כשביקשו חז"ל לעצב את היום הקדוש הזה באמצעות פרקי המקרא שייקראו בו, הם בחרו להעמיד במרכז הקריאות וההפטרות את מוטיב ההורות