לידת בת

האם יש טקס מיוחד שאפשר לעשות ללידת בת? שמעתי שספרדים עושים זבד. מה פירוש הביטוי ואיך עושים זאת?
שלומית טורפז
שלום רב. אם שאלתכם צצה אגב לידת בת במשפחה, נתחיל בברכות חמות, ויהי רצון שתזכו לגדלה באושר, בסיפוק, בבריאות ובשותפות, לתורה לחופה ולמעשים טובים. הנה מידע על שמו של טקס זבד הבת וכן מהלך הטקס, מתוך אגף שמחת הבת באתר עתים - יעוץ ומידע במעגל החיים היהודי. באתר, שכתובתו, www.itim.org.il, תוכלו למצוא עוד מידע רב על ההיסטוריה של טקס זה וכן על טקסים נוספים שנחגגו בעבר היהודי ונחגגים היום לכבוד הולדת בת. מאחלת הצלחה בעיצוב טקס יהודי אישי משלכם, בברכה, שלומית. עו"ד שלומית טור-פז קולך - מאגר היועצות ´קני לך חברה´ מכון עתים - יעוץ ומידע במעגל החיים היהודי (ע"ר) שם הטקס: "זֶבֶד הבת – שם המחייה את הטקס המסורתי בקרב אחדות מקהילות ספרד. ´זבד´ הוא מתנה, כפי שעולה מפסוקי המקרא, כאשר קוראת לאה אמנו לבנה ´זבולון´ ומסבירה את שמו: "זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֶבֶד טוֹב" (בראשית ל´ 20). מיד לאחר מכן מסופר כי "וְאַחַר יָלְדָה בַּת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ דִּינָה". (פסוק 21). המילה ´זבד´ כורכת בתוכה את ראשי השמות ´זבולון´ ו´דינה´. בקראם לטקס ´זבד´ מביעים החוגגים את תחושתם כי הבת היא מתנה מאת האל." טקס זבד הבת - מהלך הטקס: פסוקי פתיחה: "יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה, הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ, הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ, כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה" (שיר השירים ב´ 14)* ולבת בכורה מוסיפים: "אַחַת הִיא יוֹנָתִי תַמָּתִי, אַחַת הִיא לְאִמָּהּ, בָּרָה הִיא לְיוֹלַדְתָּהּ. רָאוּהָ בָנוֹת וַיְאַשְּׁרוּהָ מְלָכוֹת וּפִילַגְשִׁים וַיְהַלְלוּהָ" (שיר השירים ו´ 9). קריאת שם: מִי שֶׁבֵּרַךְ אִמּוֹתֵינוּ שָׂרָה וְרִבְקָה, רָחֵל וְלֵאָה וּמִרְיָם הַנְּבִיאָה וַאֲבִיגַיִּל וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בַּת אֲבִיחַיִּל, הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַיַּלְדָּה הַנְּעִימָה הַזֹּאת וְיִקָּרֵא שְׁמַהּ ______ [פלונית בת פלוני ופלונית]. בְּמַזָּל טוֹב וּבִשְׁעַת בְּרָכָה, וִיגַדְּלוּה בִּבְרִיאוּת, שָׁלוֹם וּמְנוּחָה, וִיְזַכֶּה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּה לִרְאוֹת בְּשִׂמְחָתָהּ וּבְחוּפָּתָהּ, בְּבָנִים וּבְבָנוֹת [הנוסח המקורי: בבנים זכרים], עוֹשֶׁר וְכָבוֹד. עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה, דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ, וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן. [בקהילות הודו מוסיפים 3 פעמים תוך נתינת דבש וחלב בפי הבת:] "נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה, דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן" (שיר השירים ד´ 11). יש המוסיפים: "וַיְבָרְכוּ אֶת רִבְקָה וַיֹּאמְרוּ לָהּ: אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה" (בראשית כ"ד 60). מזמור הודיה: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת: אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא אֲדֹנָי הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו. יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּוֹרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ, בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ. הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא אֲדֹנָי. יְבָרֶכְךָ אֲדֹנָי מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלָיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ, שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל" (תהלים קכ"ח). יש המסיימים בפיוט ברכה זה, המבוסס על הפיוט המתווסף לברכת המזון בסעודת ברית המילה: הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ אֶת אֲבִי הַיַּלְדָה וְאִמַּהּ, וְיִזְכּוּ לְגַדְּלָה וּלְחַנְּכָה וּלְחַכְּמָה, לְכָבוֹד וּלְתִפְאֶרֶת לְכָל עַמָּהּ וִיהִי אֲדֹנָי אֱלוהֶיהַ עִמַּהּ* הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַרַכָּה וְהַעֲדִינָה, וְיִהְיוּ יָדֵיהַּ וְלִבָּהּ לָאֵל אֱמוּנָה, וְתִזְכֶּה לִרְאוֹת פְּנֵי הַשְּׁכִינָה, בְּשׁוּבְךָ לְצִיּוֹן בְּרִנָּה* הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַקְהִילָּה אֲשֶׁר שָׂשׂוּ לַעֲשׂוֹת צְדָקָה בְּגִילָה, וִישַׁלֵּם פָּעֳלָם וּמַשְׂכֻּרְתָּם כְּפוּלָה, וְיִתְּנֵם לְמַעְלָה לְמָעְלָה* הָרַחֲמָן הוּא יִגְאָלֵנוּ גְּאוּלָּת עוֹלָמִים, בִּזְכוּת שׁוֹמְרֵי בְּרִיתוֹ הוֹלְכֵי תָּמִים, וִיְבַשֵּׂר בְּשׂוֹרוֹת טוֹבוֹת וְנִחוּמִים, לְעַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים* הָרַחֲמָן אֲשֶׁר כּוֹנֵן צַעֲדֵנוּ עַד הַלוֹם, יְקַדֵשׁ בָּנוּ אֶת שְׁמוֹ אֲשֶׁר בְּעֵילוֹם, וְיַאֵר אֲלֵינוּ כַּשֶּׁמֶשׁ וְיָהֲלוֹם, בְּרִיתוֹ תִּהְיֶה אִתָנוּ, הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם.